social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد
1402/11/7 شنبه
 
استانداردسازی و در دسترس بودن استانداردهای ملیِ هماهنگ با اولویت‌های رشدتولید، رفع موانع فنی و تقویت تجارت عادلانه و همچنین همگام شدن استانداردها با رویکرد آینده‌نگرانه یک نیاز اساسی است. نظام استانداردسازی کشور براساس ارتقاء و حفظ منافع ملی، رفاه اجتماعی، سلامت، ایمنی بیشتر برای مردم، محیط زیست پایدار و حفظ وتوسعه بازارهای داخلی و صادراتی تبیین شده است، بر همین مبنا، استانداردسازی زیربنای کمک به تعامل بیش از پیش صنعت (تولید کالا یا خدمت)، دولت و مصرف‌کننده می‌باشد.
در اجرای ماده 26 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و به منظور یکپارچه سازی سیاست‌ها و برنامه‌های استانداردسازی این سند به عنوان برنامه راهبردی استانداردسازی کشور تدوین شده است. این برنامه شامل چشم انداز، ماموریت و 3 هدف اصلی، 10 راهبرد نوآورانه و 25 هدف اختصاصی است. برای اجرای هر هدف اختصاصی یک یا چند طرح اقدام در نظر گرفته شده‌است. زیر ساخت اجرایی این برنامه مبتنی بر ایجاد شبکه ملی استاندارد‌سازی در کشوراست که به صورت فعال به نیازهای صنعت، دولت و مصرف‌کنندگان از طریق دخیل کردن گروه‌های ذینفع و ذیربط حوزه استانداردسازی اعم از دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مجامع علمی آموزشی، آزمایشگاه‌های آزمون، شرکت‌های بازرسی، واحدهای تولیدی و خدماتی، نهادهای گواهی‌‌کننده، انجمن‌های صنفی وتولیدی و نهادهای حمایت از مصرف کننده پاسخ می‌دهد و با حفظ انسجام ساختاری و با رویکرد آینده نگرانه و نوآورانه، اقدام‌های لازم برای تدوین و به‌روز‌رسانی استانداردهای ملی، مقررات فنی، نحوه مشارکت بین‌المللی / منطقه‌ای و آموزش و ترویج و توان افزایی را مشخص نموده است. و شرایط لازم را برای اجرای این سند به عنوان برنامه راهبردی استانداردسازی در کشور فراهم می کند.

    

پیام رئیس محترم سازمان
استانداردسازی به‌ عنوان یکی از 4 رکن اصلی نظام استاندارد کشور، وظیفه تعیین، تدوین، به‌روزرسانی و نشر استانداردهای ملی، مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین آموزش و ترویج استانداردها و فراهم نمودن امکان دسترسی مردم به مشخصات و اطلاعات مربوط به استانداردهای محصولات و فرایندها را بر عهده دارد.
روند صعودی رشد دانش و فناوریها، بروز انقلاب چهارم صنعتی، جنگ اقتصادی، تحریم‌ها و تعاملات تجاری بین کشورها، بروز تغییرات سریع در نحوه‌ی اجرای کسب و کارها، بروز تکانههای راهبردی فاقد مرز جغرافیایی نظیر تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی، بیماریهای همه‌گیر و...، از یک‌سو و ضرورت همگام شدن صنایع وکسب وکارهای ملی و بومی با این تحولات و لزوم افزایش کیفیت محصولات و فرایندها، رشد سهم بازارهای داخلی و خارجی، و متعاقب آن افزایش سطح مطالبات دولت، صنعت و جامعه از یکدیگر، ازسوی دیگر، به خوبی مبیّنِ نیازِ کشور به گسترش نظام استانداردسازی در زیرساخت‌های توسعه کشور با رویکرد آینده‌نگرانه و اکتشافی می‌باشداز اینرو داشتن اهداف ترسیم شده و پروژه‌های عملیاتی مرتبط با این اهداف در قالب برنامه‌های راهبردی، از جمله مهم‌ترین تلاش‌های ملی، جهت دستیابی کشور به یک نظام ‌استانداردسازی نوین است.
برنامه‌های راهبردی به ما این امکان را می‌دهد که ضمن رفع چالشها در عین حال، به عنوان یک سند پویا و انعطافپذیر، اجازه استفاده از روشهای چابک و پاسخگو به نیازهای جدید یا تغییر یافته گروه‌های ذینفع و ذی‌ربط واکنش نشان داده و با روال پایشی مناسبی نسبت به بررسی و در صورت لزوم اولویت گذاری مجدد و ارزیابی آنها اقدام شود.


 

چشم انداز:
پیشتازی در استانداردسازی منطقه‏ ای و بین ‏المللی به گونه ‏ای که
کیفیت زندگی را بهبود،منافع ملی را تامین و توان رقابتی را ارتقاء
دهد و در جنبه‏ های اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی ایرانی
قوی‏تر و ایمن ‏تر بسازد.
اهداف ما:
  • روز آمد‌سازی، توسعه و تقویت سیستم تدوین استاندارد‌های ملی؛
  • اعتلای جایگاه ایران در مجامع بین‌المللی/منطقه‌ای استانداردسازی؛
  • توسعه و تقویت سیستم ظرفیت‌سازی آموزش و ترویج استانداردها.
      ماموریت:
استانداردها مولفههای رسیدن به زندگی سالم،ایمن، رفاه بیشتر و تجارت
پایدار است. ما برای بهبود کیفیت زندگی مردم تلاش خواهیم کرد.



اصول و ارزش‌های محوری


علاوه بر این، تلاش سازمان ملی استاندارد بر این است که فرآیند استانداردسازی باید شرایط زیر را تامین کند
 انعطاف پذیر  به موقع متعادل


راهبردهای ابتکاری:
  1. تقویت رویکرد حاکمیتی سازمان ملی استاندارد ایران، جهت مشارکت دستگاه‌های اجرایی ( دولت) در تدوین و به‌کارگیری استانداردهای ملی به عنوان ابزارهایی برای سیاستگذاری، فعالیت‌های نظارتی و ارائه خدمات؛
  2. ایجاد فضای بهینه جهت بهره‌برداری از مرجعیت سازمان ملی استاندارد ایران در حوزه استاندارد‌سازی؛
  3.  ایجاد تحول در رویکردهای اولویت‌گذاری تدوین استانداردهای ملی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی و منطقه‌ای؛
  4.  بهبود فضای همسو سازی استانداردهای ملی با استانداردهای بین‌المللی؛
  5. تقویت و توسعه فرصت‌ های مشارکت گروه‌های ذینفع و ذی‌ربط تدوین استانداردهای ملی، بین المللی/ منطقه ای؛
  6. تقویت و توسعه دانش و مهارت استانداردسازی در بین جوامع تخصصی و دانشگاهی و پژوهشی؛
  7. اطمینان بخشی به ذی‌نفعان(تولیدکننده، مصرف‌کننده، مشاغل و جامعه) در مورد منافع استانداردها در تامین کیفیت، سلامت، ایمنی ، رفاه  و رونق کسب و کارها؛
  8. بهبود پاسخگویی شبکه ملی استانداردسازی به نیازهای مصرف‌کنندگان و منافع ایشان؛
  9. ارتقاء همکاری و انسجام در فعالیت‌های استاندارد‌سازی؛
  10.  ارتقاء دانش فنی و سطح علمی مدیران کنترل کیفیت در راستای اهداف نشر، ترویج و پوشش استانداردها به کلیه محصولات و خدمات.
 


دریافت سند